De koers is terug in het land en de studenten sportjournalistiek van Howest zitten er midden in: ze vertellen verhalen via sociale media voor onder andere Kuurne-Brussel-Kuurne, E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem.
Vorig jaar gaf de organisatie van de E3 Harelbeke als eerste de kans aan vier studenten sportjournalistiek van Howest om de hele dag als socialemediareporters aan de slag te gaan op de dag van de wedstrijd.
De studenten interviewden de favorieten voor de start, maakten leuke filmpjes over de ambiance in de E3 Arena en zorgden online voor live updates van de bloedstollende finale van de koers. Een unieke kans om ervaring op te doen voor jonge sportjournalisten, maar ook voor de sociale mediakanalen van E3 Harelbeke waren de leuke stukjes content een extra meerwaarde.
Great to see Olympic Champion @GregVanAvermaet win his first #RBE3H pic.twitter.com/UNmr8dulMU
— E3 Harelbeke (@E3Harelbeke) 24 maart 2017
Het succes van vorig jaar krijgt in 2018 een vervolg: dit jaar werkt Howest opnieuw samen met de E3 Harelbeke, maar ook met Kuurne-Brussel-Kuurne en Gent-Wevelgem/Kattenkoers Ieper. Op die manier zullen studenten (uit het eerste en tweede jaar) dit voorjaar aan de slag zijn bij drie verschillende wielermonumenten. Het takenpakket is heel gevarieerd: interviews afnemen, korte video’s voor sociale media maken, liveverslaggeving van de wedstrijden, sfeerbeelden nemen,…
Next week we’ve social media assistance from @howestjrn students in #Ypres
We are sure that @Kattekoers will rock! Thanks! 💐#GWE18 #Kattekoers pic.twitter.com/DfmTBEaPqc— GentWevelgem (@GentWevelgem) 13 maart 2018
De samenwerking met Kuurne-Brussel-Kuurne is bijzonder: in de eerste plaats omdat Howest ook partner is van de KBK Cyclo op zaterdag 24 februari, waarbij wielertoeristen – één dag voor de profs – de kans krijgen om zich uit te leven op het parcours van Kuurne – Brussel – Kuurne. Enkele studenten journalistiek zullen die dag ook voor een sfeerverslag zorgen van de KBK Cyclo. Nu zondag staat dan de wedstrijd voor profs en de juniorenkoers op het programma. Alles valt te volgen op de officiële Facebook-, Twitter– en Instagramaccount van Kuurne-Brussel-Kuurne.
Do you like #peterthegreat @petosagan posing like a real emperor ? A real masterpiece oil on canvas made for our #kbk18 ad campaign … #cycling @GemeenteKuurne @cyclingflanders #artwork #painting #procycling #aclassicforaclassic pic.twitter.com/fxfmRFj6Ne
— KuurneBrusselKuurne (@KuurneBxlKuurne) 31 januari 2018